5 sposobów na lepszy metabolizm – spalaj zbędne kalorie szybciej

 w Dobra forma, zdrowe odżywianie

Nawet teraz, kiedy czytamy ten tekst, nasz wewnętrzny trener pracuje nad spalaniem zbędnych kalorii lub – co gorsze – nad zwiększeniem tkanki tłuszczowej. Metabolizm, bo o nim mowa, to suma wszystkich procesów wewnętrznych i zewnętrznych składających się na nasze odżywianie. Na szczęście możemy mieć nad nim pełną kontrole i stosując przedstawione niżej metody wpłynąć na jego pracę i polepszenie przemiany materii.

Kolory na talerzu

  1. Jedz śniadanie.
  2. Czarna kawa.
  3. Poranna gimnastyka.
  4. Ostre posiłki.
  5. Więcej żelaza.

Jedz śniadanie

W ciągu dnia nasz metabolizm słabnie. Z tego względu nie możemy unikać śniadań. Rano tempo przemiany materii jest najszybsze i wtedy powinno się zjeść solidny posiłek. Na pierwszy posiłek najlepiej wybrać produkty białkowe i pełnoziarniste. Mogą to być płatki pełnoziarniste z mlekiem, plasterkami bananów i płatkami migdałów, sałatka owocowa i grahamka z serem czy wędliną, jajka na miękko lub jajecznica popita sokiem pomarańczowym. Naukowcy potwierdzają, że osoby, które regularnie jedzą śniadania, są prawie 5-krotnie mniej narażone na nadwagę niż te, które wychodzą z domu na czczo –  więcej informacji na temat zdrowych nawyków żywieniowych przeczytasz tutaj. 

Czarna kawa

Kawa jest obecnie jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie, dzięki swoim walorom smakowym i właściwościom pobudzającym. Okazuje się jednak, że to nie jedyne zalety picia kawy. Obecne w każdym ziarenku substancje bioaktywne współdziałają ze sobą i wielokierunkowo oddziałują na nasz organizm. Według naukowców kawa jest jednym z najbogatszych źródeł antyoksydantów w diecie przeciętnego człowieka, zawiera witaminę PP (niacyna, kwas nikotynowy) niezbędną do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego. Ponadto zawarta w niej kofeina, potas i magnez przyspieszają metabolizm nawet o 16%! Trenerzy personalni polecają wypicie czarnej kawy przed treningiem aerobowym, gdyż jest ona naturalnym spalaczem, który podnosi temperaturę ciała, dzięki czemu efektywniej tracimy na wadze.

Poranna gimnastyka

Taki poranny „rozruch” przyspiesza metabolizm i utrzymuje go na wysokim poziomie jeszcze kilka godzin po wysiłku fizycznym. Dzięki temu możesz spalać kalorie przez cały dzień. Jedno z badań wykazało, że 45 minut ćwiczeń cardio (np. bieżnia, rowerek) pomaga przyspieszyć zużycie energii do 14 godzin po ćwiczeniach. To dzięki temu, że działa tu tzw. efekt EPOC (tempo wzrostu przemiany materii). Im bardziej intensywnie poćwiczysz, tym więcej kalorii spalisz w ciągu dnia. Plusem jest także to, że codzienne ćwiczenia mogą pomóc zachować wrażliwość organizmu na insulinę.

Ostre posiłki

Ostre jest ostre, ponieważ zawiera związek zwany kapsaicyną. Oddziałuje ona na receptory nerwowe, prowadząc do odczuwania przez nas pieczenia i bólu — nie wywołuje jednak żadnych trwałych uszkodzeń, a gorąco to tylko objaw podrażnienia układu nerwowego. Papryczki chili zawierają kapsaicynę, która nie tylko sprawia, że człowiek zaczyna “płonąć od środka” – pożar ten również zwiększa przemianę materii. Jedna ostra papryczka dziennie przyspieszy nasz metabolizm aż o 23 procent!

Więcej żelaza

To jeden z najważniejszych pierwiastków mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W związku z tym musi być ono dostarczane z pożywieniem każdego dnia w odpowiednich ilościach. Dlatego warto spożywać produkty takie jak: chude czerwone mięso, wątróbkę oraz żółtka jaj, które zawierają duże ilości łatwo przyswajalnego żelaza. Wpływa ono na przyspieszenie rozkładu cholesterolu w organizmie oraz bierze udział w wielu przemianach metabolicznych ustroju, które sprzyjają wydłużeniu aktywności metabolizmu w ciągu dnia.

Autor: Grzegorz Śpiewak

Zachęcamy do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search