Dieta DASH – obniż nadciśnienie zdrowym odżywianiem

 w diety, Dobra forma

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych. Według ostatnich, dużych badań epidemiologicznych choruje na nie około 29% Polaków- czyli prawie co trzecia dorosła osoba. Dieta DASH, którą zalecają lekarze pacjentom z nadciśnieniem, działa też profilaktycznie, pozwalając uniknąć problemów z ciśnieniem.

DASH najlepiej przetłumaczyć, jako walkę z nadciśnieniem za pomocą prawidłowego odżywiania. Jest to bezwątpienia jedna z najzdrowszych, choć nie najbardziej popularnych diet — głównie, dlatego że jej stosowanie nie gwarantuje efektownego i szybkiego spadku masy ciała. Jej cel jest inny – skupia się głównie na rozwoju prawidłowych nawyków żywieniowych i smakowych, których celem jest redukcja problemów zdrowotnych wynikających z nadciśnienia krwi. Trzymając się jej zasad, jesteśmy w stanie obniżyć ciśnienie krwi o 10 – 20 mm Hg ciągu zaledwie kilku tygodni. Dodatkowo dieta DASH chroni także przed cukrzycą, osteoporozą i nowotworami.

nadciśnienie

  1. Dieta DASH- geneza
  2. Odchudzanie efektem ubocznym
  3. Co i jak jemy?
  4. Czego unikać?
  5. Dieta inna niż wszystkie

Dieta DASH- geneza

Została ona opracowana przez amerykańskich specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwionośnego, którzy badali wpływ spożywania pewnej grupy produktów na wzrost ciśnienia tętniczego. Opublikowane przez nich rezultaty świadczą, iż dieta DASH obniża ciśnienie tętnicze, zmniejsza ryzyko zawału serca, wystąpienia choroby wieńcowej oraz przyczynia się do zachowania odpowiedniej równowagi lipidowej, utrzymując właściwy stosunek poziomu cholesterolu frakcji HDL do LDL.

Odchudzanie efektem ubocznym

Dieta rekomendowana jest w profilaktyce związanej z nadciśnieniem, a także dla osób chcących zadbać o zdrową sylwetkę. Dostarcza ona wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych oraz uczy właściwego podejścia do zdrowego odżywiania. Pomimo iż nie jest to typowa dieta odchudzająca, poprzez ograniczenie spożycia produktów przetworzonych, w dłuższej perspektywie przyczynia się do utraty zbędnych kilogramów.

Co i jak jemy?

Nie jest to kolejna restrykcyjna dieta, oparta na twardych zasadach i licznych wyrzeczeniach. Jej filozofia skupia się na zbilansowanym sposobie odżywiania się, który skupia się na zdrowych i wartościowych produktach. Podstawą diety są produkty pełnoziarniste, bogate w błonnik (pieczywo, brązowy ryż i makaron), które powinny być stałym elementem wszystkich posiłków. W trzech posiłkach dziennie powinny znaleźć się produkty mleczne — chudy nabiał, naturalne jogurty, kefiry, maślanki z ok. 1 proc. zawartością tłuszczu. Dla urozmaicenia można dodać do nich owoce lub orzechy. Ze względu na fakt, że każde mięso w większym lub mniejszym stopniu zawiera cholesterol, jedna porcja mięsa czy ryb nie powinna zostać spożyta częściej niż dwa razy na dzień. Wszystkie posiłki uzupełniamy świeżymi warzywami lub owocami. Dodatkowo raz na tydzień możemy pozwolić sobie na małą dyspensę i zjeść słodki deser.

Czego unikać?

Najważniejsze jest ograniczenie produktów przetworzonych (chipsy, konserwy, pasztety, parówki, gotowe sosy) i soli, gdyż zawarty w tych produktach sód jest główną przyczyną wysokiego ciśnienia. Sól możemy zastąpić innymi przyprawami, ziołami, octem winnym, cytryną, które nadadzą posiłkom nowego smaku. Z naszego menu musi też zniknąć białe pieczywo, ciastka i warzywa bulwiaste. Należy też pamiętać o zamianie tłuszczów nasyconych (masło, śmietana, tłuste mięsa, smalec) na oleje roślinne, takie jak np. oliwa z oliwek, olej lniany lub kokosowy. Z diety wyklucza się także alkohol, przyczyniający się do zwiększenia niekorzystnych trójglicerydów we krwi, skutkujących powstawianiem zmian miażdżycowych, zwiększających ryzyko nadciśnienia.

Dieta inna niż wszystkie

Przede wszystkim jest to dieta zrównoważona, która już po 2 tygodniach istotnie obniża ciśnienie tętnicze zarówno u pacjentów z ryzykiem rozwoju choroby, jak i u osób z rozpoznanym nadciśnieniem. Inne zaobserwowane korzyści z jej stosowania to obniżenie stężenia cholesterolu we krwi, zmniejszenie masy ciała i poprawa samopoczucia.

Jeśli masz nadciśnienie tętnicze i chcesz wypróbować dietę DASH, znajdziesz ją tutaj- Bezglutenowa dieta Dietmap Mobilny plan dla osób na diecie bezglutenowej.

Autor: Grzegorz Śpiewak

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Najnowsze artykuły

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search