Dieta na lato – sprawdź jak jeść zdrowo by odczuwać przypływ energii

 w diety, Dobra forma

Lato jest czasem wypoczynku, zabawy i relaksu. Duża dawka promieni słonecznych powoduje, że niemal każdy człowiek w tym okresie odczuwa przypływ energii oraz ma lepsze samopoczucie. W czasie beztroskich dni wiele osób zapomina o zdrowym odżywianiu. Duża aktywność oraz podróże nie sprzyjają regularnemu spożywaniu zdrowych, pełnowartościowych posiłków. W czasie urlopu chcemy czuć się swobodnie przez co niechętnie stosujemy zasady zdrowego żywienia, co może przyczynić się do szybkiego przybierania na wadze. Jak w takim razie powinna wyglądać dieta na lato? Na co zwrócić uwagę i czym się kierować przy komponowaniu posiłków? 

vegetables-790022_1920

  1. Sezonowość warzyw i owoców
  2. Nawadnianie organizmu
  3. Regularne posiłki
  4. Spożywanie słodyczy
  5. Aktywność fizyczna
  6. Jedzenie w podróży
  7. Odżywianie się w czasie wyjazdu
  8. Higiena spożywania posiłków
  9. Żywienie w czasie upałów

Sezonowość warzyw i owoców

W naszej diecie powinny gościć przede wszystkim warzywa i owoce sezonowe – truskawki, czereśnie, jagody czy bób są bardzo wartościowe, ale niestety dostępne przez krótki czas. Starajmy się, aby w naszym letnim menu były one obecne jak najczęściej, najlepiej w formie surowej. W miarę możliwości najlepiej kupować warzywa i owoce od miejscowych rolników. Zawierają wiele cennych witamin i minerałów, dodatkowo świetnie gaszą pragnienie i dodają energii, a przy tym posiadają w stosunku do innych produktów niewielką ilość kalorii. Warto pomyśleć także o zimowej diecie i przygotować przetwory i mrożonki z ulubionych owoców, dzięki czemu będą nam przypominały smak lata w chłodne dni.

Nawadnianie organizmu

Minimalna ilość płynów dostarczana w ciągu doby nie powinna być niższa niż 1,5 l, ale w czasie upałów podaż płynów powinna ulec wzrostowi. Największy udział w diecie powinna mieć wysokozmineralizowana woda niegazowana. Dobrze orzeźwia woda z miętą i cytryną oraz letnie, słabe herbatki owocowe lub ziołowe. Pić należy często, małymi łykami i niewielkie ilości. Odpowiednie nawodnienie organizmu usprawni przemianę materii, poprawi usuwanie z organizmu toksyn oraz wyreguluje apetyt.

Regularne posiłki

Często w trakcie urlopu grafik jest tak napięty, że spożywamy posiłki bardzo nieregularnie. Bywają dni, że odległości między nimi są zdecydowanie zbyt długie, a porcje zbyt duże. Zdarzają się i takie, podczas których jemy bardzo często, próbując różnorodnych smakołyków. Należy wystrzegać się obu sytuacji. Trzeba pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków, co 3-4 godziny, tak aby nie dopuszczać do dużych wahań poziomu cukru we krwi. Nieustanne podjadanie nie jest niezdrowe, sprzyja powstawaniu dolegliwości gastrycznych. Warto zatem planować wcześniej posiłki i przed wyjściem np. na plażę czy pieszą wycieczkę przygotować zdrowe przekąski i zabrać je ze sobą, aby uniknąć uczucia wilczego głodu i konieczności kupowania niezdrowych produktów.

Spożywanie słodyczy

W letnie dni mamy więcej energii, dlatego warto w tym czasie znacznie ograniczyć spożycie cukrów prostych. Korzystne jest w tym okresie unikanie słodyczy i zastępowanie je świeżymi, sezonowymi owocami. W ten sposób dostarczamy organizmowi wartościowych składników pokarmowych, a ograniczamy ilość cukru, niezdrowych tłuszczy i konserwantów. Lepiej także unikać w czasie upału jedzenia tortów, ciast z kremem i innych deserów, zwłaszcza pochodzących z nieznanych źródeł. Domeną lata są lody. Oczywiście można je spożywać, ale w rozsądnych ilościach i najlepiej bez kalorycznych dodatków takich jak: bita śmietana, sosy, karmel czy posypki orzechowe. Nie należy zjadać lodów ponownie mrożonych.

Aktywność fizyczna

Zachowaniu szczupłej sylwetki służy aktywność fizyczna, warto więc o niej pamiętać w trakcie letniego wypoczynku. Piękna pogoda sprzyja ćwiczeniom ruchowym na świeżym powietrzu. Urlop to dobry moment na rozpoczęcie bardziej aktywnego stylu życia. Jest wiele aktywności, wśród których na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie formy ruchu oddziałują korzystnie na organizm. Można chociażby spędzać wolny czas wybierając się na piesze lub rowerowe wycieczki. Dzięki wysiłkowi fizycznemu nie tylko tracimy kalorie, ale także poprawia się krążenie krwi i wydzielają się endorfiny. Należy jednak pamiętać, aby rozpoczynać aktywność od małych obciążeń, dostosowaną do własnych możliwości.

Jedzenie w podróży

W czasie lata wiele osób podróżuje. Niestety większość z nas nie planuje co zje przemierzając duże odległości. Gdy poczujemy głód zwykle zjadamy przypadkowy posiłek w przydrożnych barach, które oferują głównie dania typu fast-food. Zdecydowanie lepszą alternatywą jest sporządzenie własnego posiłku. W czasie podróży doskonale sprawdzą się kanapki, sałatki np. z dodatkiem kurczaka, naleśniki oraz świeże owoce i warzywa. Gdy koniecznie chcemy zabrać coś słodkiego lepiej aby były to ciasteczka zbożowe niż czekolada. Nie należy zapominać także o wodzie do picia. W termicznych kubkach warto zabrać ze sobą kawę czy ulubioną herbatę. Warto także pamiętać o właściwym przechowywaniu żywności. Najlepiej żadnych produktów nie narażać na długotrwale działanie promieni słonecznych. Jeżeli przewozimy dania mięsne, czy ciasta z kremem na dłuższe odległości najlepiej używać do tego celu lodówki turystycznej. W podróży przydatne mogą także okazać się jednorazowe sztućce, kubeczki i talerzyki.

Odżywianie w czasie wyjazdu

Na wyjeździe, wiele osób nie zwraca uwagi na dietę. W tym czasie jemy zwykle zbyt dużo i zbyt często. Spożywamy wiele “przypadkowych” posiłków, zwykle typu fast-food, co może niekorzystnie wpłynąć na sylwetkę. Aby w czasie wyjazdu nie przytyć, należy robić odpowiednie przerwy między posiłkami. Trzeba unikać tłustych, smażonych i wysoko przetworzonych potraw. Oczywiście można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa, ale nie należy popadać w skrajność i objadać się bezgranicznie. Pozwólmy sobie na jedną porcję lodów dziennie, a nie na trzy. Próbujmy lokalnych potraw. Pamiętajmy także, że dużo kalorii mają kolorowe i gazowane napoje oraz drinki.

Higiena spożywania posiłków

W czasie podróży czy pobytu na wolnym powietrzu często zapominamy o higienie, co może okazać się groźne w skutkach dla naszego zdrowia. Przede wszystkim pamiętajmy, aby obligatoryjnie przed spożyciem posiłku umyć ręce – jeżeli nie ma takiej możliwości warto użyć do tego celu specjalnych chusteczek lub płynu antybakteryjnego. Zapominając o tym nawyku możemy narazić się między innymi na zakażenie tasiemcem, glistą ludzką, toksokarozą, czy lambliozą. Zwracajmy uwagę na dokładne mycie owoców i warzyw. Nie dopuszczajmy do spożywania produktów zanieczyszczonych piachem czy ziemią. Chrońmy produkty przed kontaktem z owadami.

Żywienie w czasie upału

W upalne dni, aby czuć się lepiej warto zrezygnować z ciężkostrawnych posiłków. W związku z tym najlepiej unikać tłustych potraw, dań smażonych, zwłaszcza w głębokim tłuszczu czy zaprawianych śmietaną zup. Tradycyjny obiad można zamienić na produkty duszone na parze, lekkie zupy, chłodniki czy sałatki. Gdy temperatura powietrza jest bardzo wysoka niewskazane jest używanie mocnych i pikantnych przypraw, które wzmagają pocenie się i potęgują uczucie gorąca. W czasie upałów należy zwiększyć ilość wypijanych płynów. Bardzo dobrze nawadniają również owoce, dlatego nie należy z nich zrezygnować. Trzeba także pamiętać, aby w gorące dni nie pić lub pić tylko w minimalnych ilościach, rozcieńczony z wodą alkohol. Pod wpływem wysokiej temperatury naczynia krwionośne rozszerzają się, a napoje wysokoprocentowe potęgują to zjawisko. Może to doprowadzić do niebezpiecznych wahań ciśnienia, zaburzeń rytmu serca oraz odwodnienia. Gdy temperatura powietrza jest bardzo wysoka warto również zrezygnować z picia mocnej herbaty, kawy, napojów energetyzujących działających odwadniająco. Pamiętajmy, że w czasie upałów jedzenie psuje się szybciej niż zwykle, dlatego jeżeli stan przydatności do spożycia jakiegoś produktu budzi nasze wątpliwości, najlepiej go po prostu nie jeść.

W okresie letnim łatwiej zrezygnować z mięsa i zacząć spożywać więcej warzyw i owoców. Jeśli chciałbyś rozpocząć przygodę z bezmięsną dietą sprawdź ofertę- Wegetariańska dieta Dietmap
Mobilny plan diety wegetariańskiej w Twoim telefonie!

Autor: Magdalena Wawrzeńczyk, Doradca Medyczny

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search