Joga- poznaj 7 zalet jej uprawiania

 w aktywny wypoczynek, Dobra forma

Joga to duchowe, psychiczne i fizyczne doświadczenie, praktykowane od tysięcy lat na świecie. Koncentruje się na uzyskaniu równowagi między ciałem, duszą i rozumem. I choć znana jest od wieków, dopiero od niedawna jest przedmiotem badań medycznych, a eksperci potwierdzili szereg jej zalet.

Joga w plenerze

  1. Lepsze samopoczucie
  2. Niższe ciśnienie krwi
  3. Obniża cholesterol
  4. Zwiększona odporność
  5. Zdrowa postawa
  6. Brak problemów ze snem
  7. Lepsze życie seksualne

Lepsze samopoczucie

Długotrwałe życie w stresie prowadzi do pogorszenia się naszego stanu zdrowia (częste migreny, bezsenność, problemy z ciśnieniem). Jednym z najlepszych sposobów na złapanie oddechu i odcięcie się od codziennych problemów jest joga. Ćwiczenia tlenowe, będące jej głównym elementem, umożliwiają pełniejsze oddechy, które zmniejszą nerwowość i obniżają ciśnienie krwi, a tym samym pomagają zwalczać negatywne efekty stresu. Dodatkowo w czasie ćwiczeń nasz mózg wytwarza większe ilości serotoniny – hormonu szczęścia. Jest to ważny neuroprzekaźnik, odpowiedzialny za nasz nastrój, a także funkcjonowanie układu pokarmowego.

Niższe ciśnienie krwi

Problemy z nadciśnieniem w dłuższej perspektywie mogą prowadzić do zawału serca, udaru mózgu i innych zdarzeń sercowo-naczyniowych. Oprócz przyjmowania leków i regularnej diety istnieją naturalne sposoby, aby obniżyć wysokie ciśnienie krwi. Według badań opublikowanych w brytyjskim czasopiśmie medycznym The Lancet, joga to dobry trening dla serca, który poprawia funkcjonalność układu sercowo-naczyniowego. W jednym z badań naukowcy przyjrzeli się grupie osób z nadciśnieniem tętniczym praktykującą pozycję Śavasana. Po trzech miesiącach stwierdzono u nich spadek wysokiego ciśnienia i znaczną poprawę układu naczyniowego – więcej informacji na temat metod obniżenia nadciśnienia znajdziesz tutaj.

Obniża cholesterol

Uprawianie jogi zmniejsza poziom złego cholesterolu (LDL) w organizmie. Pod wpływem regularnych ćwiczeń, kanały transportu tlenu do tkanek zostają udrożnione dzięki usunięciu zalegających komórek tłuszczowych i przepływ krwi przez narządy jest zwiększony. Przynosi ona takie same korzyści w walce z cholesterolem jak typowe aktywności fizyczne tj. jazda na rowerze czy szybki marsz, z tą różnicą, że mogą ja spokojnie uprawiać osoby starsze lub niezdolne do większego wysiłku fizycznego.

Zwiększona odporność

Częste przeziębienia i infekcje górnych dróg oddechowych (gardła, nosa, oskrzeli oraz zatok) są sygnałem, że nasz system immunologiczny jest osłabiony. Do czynników wpływających na spadek naszej odporności należą: bezsenność, stres i złe trawienie. Ponieważ joga wywiera korzystne działanie na wszystkie te elementy, nie może dziwić fakt, że wzmacnia nasz układ odpornościowy. Według lekarzy uprawianie jogi stymuluje aż cztery główne systemy fizjologiczne związane z układem odpornościowym. Są to układy krążenia, nerwowy, endokrynny i pokarmowy.

Zdrowa postawa

Garbienie się nie tylko wygląda źle, ale ma negatywny wpływ na organizm – wywołuje bóle pleców, szyi i mięśni. Jeżeli często słyszymy od innych osób, abyśmy się wyprostowali, to regularne ćwiczenie jogi pomoże nam w utrzymaniu prawidłowej postawy. Jej praktykowanie pozwala przywrócić naszemu ciału wyprostowaną sylwetkę i oducza nas przyjmowania nienaturalnych pozycji. Dodatkowo regularne uprawianie jogi wzmacnia nasze mięśnie i chroni kości, dzięki czemu jesteśmy mniej narażeni na złamania i osteoporozę. Ma ona także zbawienny wpływ na nasze stawy, gdyż wzmacniając chrząstkę, zapobiegamy artretyzmowi.

Brak problemów ze snem

Z badań wynika, że obecnie ponad 65% Polaków skarży się na różnego rodzaju problemy z prawidłowym snem, a ponad połowa odczuwa znużenie w ciągu dnia. Osobom cierpiącym na bezsenność zaleca się poświęcenie kilku minut tuż przed spoczynkiem na praktykę jogi pomyślaną specjalnie dla potrzeb snu i medytacji. W tym przypadku szczególnie zaleca się skłony, z racji tego, że działają one uspokajająco na umysł i relaksują ciało, co wpływa na rozluźnienie układu nerwowego, który jest odpowiedzialny za regenerujący i zdrowy sen.

Lepsze życie seksualne

Dzięki jodze jesteśmy bardziej świadomi swojego ciała. Zwiększa się wiedza o naszych mocnych stronach, jak i ograniczeniach, które z czasem uczymy się kontrolować. Nasze ciało staje się bardziej zwinne, skoordynowane i zwiększa się nasza siła fizyczna. Daje to nam więcej możliwości i chęci do wypróbowania nowych zabaw w sypialni. Joga wpływa też na intensywność naszego orgazmu. Regularne ćwiczenia wzmacniają kontrolę nad mięśniami – zwłaszcza w obrębie miednicy. Przez co mężczyźni mają dłuższe i lepsze erekcje, a kobiety mocniejsze mięśnie waginy. Dodatkowo joga uwalnia nas od napięcia mięśni związanego ze stresem. To umożliwia większy stopień relaksacji podczas stosunku, a tym samym prowadzi do bardziej intensywnych orgazmów.

Autor: Grzegorz Śpiewak

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search