Lody – zdrowe czy niezdrowe? Przeczytaj kilka rzeczy, które musisz wiedzieć o lodach!

 w diety, Dobra forma

Lody to bardzo popularny deser na całym świecie. Są chętnie spożywane zarówno przez dzieci jak i przez dorosłych. Najchętniej sięgamy po nie latem, gdyż powodują uczucie orzeźwienia i ochłody. Ogromna dostępność różnorodnych smaków sprawia, że lody mają wielu zwolenników. Produkty te jednak od lat wzbudzają wiele kontrowersji. Z jednej strony coraz częściej mówi się o ich licznych prozdrowotnych właściwościach, z drugiej podkreśla się ilość niezdrowych substancji dodawanych w czasie ich produkcji. 

ice-cream-cone-1274894_1920

  1. Co zawierają lody?
  2. Rodzaje lodów
  3. Fakty i mity o lodach

Co zawierają lody?

Skład lodów jest uzależniony od ich rodzaju. Tradycyjnie produkowane zawierały takie składniki jak: zagęszczone mleko w proszku, mleko, wodę, jajka, cukier, śmietanę, zmiksowane owoce, musy i przeciery owocowe. O ich smaku zwykle decydują dodatki takie jak np. wanilia, kawa, orzechy, alkohol, kakao, czekolada itp. Lody są źródłem białka, witamin z grupy B, witaminy A, D , E oraz wapnia. Wpływają korzystnie na układ nerwowy, kostny oraz na koncentrację. Postęp technologiczny sprawił, że dziś produkty te zawierają także szereg niezdrowych, sztucznych substancji. Wśród nich można spotkać niekorzystnie oddziałujący na zdrowie syrop glukozowo-fruktozowy, aldehyd C-17 i C-18, piperonal (środek do niszczenia wszy), octan etylu itp. Znajduje się w nich także szereg emulgatorów, barwników, stabilizatorów, zagęszczaczy oraz duże ilości cukru i środków słodzących. Wiele z tych składników może wywoływać alergie.

Lody są produktami o stosunkowo niskiej wartości energetycznej. Gałka lodów śmietankowych to około 60 kcal. Najmniej kaloryczne są sorbety oraz lody wodne, najbardziej tzw. lody z automatów i lody ciepłe. Zjadając lody należy pamiętać, aby nie dodawać do nich bitej śmietany czy syropów – gdyż to one w głównej mierze przyczyniają się do dużego wzrostu wartości energetycznej deseru.

Wybierając lody najlepiej kierować się zasadą: im krótsza lista składników tym lepiej, zwłaszcza w odniesieniu do sztucznych dodatków. Warto pamiętać, że bardziej wartościowe są te produkowane na mleku lub śmietance niż na wodzie. Należy unikać deserów, w których na pierwszym miejscu widnieje cukier. Ze względu na możliwość zatrucia przy zakupie lodów należy zwracać szczególną uwagę na termin przydatności do spożycia oraz na zachowywanie podstawowych zasad higieny w punkcie sprzedaży.

Rodzaje lodów

Jest kilka rodzajów lodów, wśród których każdy ma swoich zwolenników. Różnią się one między sobą składem oraz kalorycznością i wartością odżywczą. Można wyróżnić:

  • lody wodne – wykonane na bazie wody, beztłuszczowe, głównie o smakach owocowych. Zwykle zawierają sporo cukru oraz sztucznych barwników.
    Kaloryczność: około 110 kcal/ 100 g
  • sorbety – lody składające się głównie z wody, wsadu owocowego i niewielkiej ilości tłuszczu. Charakteryzują się intensywnym smakiem i stosunkowo niską zawartością energii.
    Kaloryczność: około 100 kcal/ 100 g
  • lody jogurtowe – są wytwarzane na bazie jogurtu, zawierają więc żywe kultury bakterii, mleko oraz wybrane dodatki np. mus owocowy.
    Kaloryczność: około 140 kcal/ 100 g
  • lody śmietankowe – składają się mleka, śmietanki, jajek, tłuszczu, cukru oraz składników aromatycznych. Mają wysoką wartość energetyczną.
    Kaloryczność: około 160 kcal/ 100 g
  • lody mleczno-owocowe – zawierają zwykle mleko zagęszczone lub w proszku, jajka, cukier oraz dodatki decydujące o ich smaku.
    Kaloryczność: około 115 kcal/100 g
  • lody amerykańskie – zwane świderkami są przygotowywane przez automaty, na bazie specjalnie przygotowanych sproszkowanych koncentratów.
    Kaloryczność: 150 kcal/ 100 g
  • lody włoskie – są również wytwarzane za pomocą automatów, charakteryzują się puszystą, kremową konsystencją, co zawdzięczają dużej ilości powietrza. Podstawowym ich składnikiem jest gotowa mieszanka w proszku.
    Kaloryczność: około 200 kcal/ 100 g
  • ciepłe lody – to deser składający się w głównej mierze ze słodkiej pianki, wafelka i dodatków w postaci polew lub posypek. Są produktami kalorycznymi.
    Kaloryczność: około 280 kcal/ 100g

Fakty i mity o lodach

1. przyczyniają się do przeziębień

Lody same w sobie nie wywołują przeziębień. Jedzone jednak w czasie upału mogą im sprzyjać ze względu na fakt, że nagłe schłodzenie organizmu może obniżać odporność i zwiększać podatność na infekcje. Nie należy bezpośrednio po zjedzeniu lodów spożywać gorących napojów lub potraw.

2. mają dużo sztucznych dodatków

Niestety rzeczywiście wiele lodów w swym składzie zawiera ogrom sztucznych substancji wzbogacających smak i zapach. Aby ograniczyć ich spożycie należy czytać etykiety i wybierać takie, które mają ich możliwie najmniejszą ilość. Warto także szukać lodów produkowanych bezpośrednio w cukierniach. Dobrym pomysłem jest także zrobienie domowych lodów, dzięki czemu można mieć kontrolę nad rodzajem, ilością i jakością składników.

3. można się nimi zatruć

Istnieje ryzyko zatrucia lodami, a ich przyczyn może być wiele np. brak higieny w trakcie produkcji, zła jakość składników oraz nieprawidłowe przechowywanie. Aby zminimalizować ryzyko zatrucia należy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim nie należy zamrażać wcześniej roztopionych lodów. Podejrzany wygląd produktu w opakowaniu również powinien nas zniechęcić do jego spożycia. Często źródłem zatrucia są łyżki do podawania lodów w cukierniach, które bywają siedliskiem różnych bakterii.

4. są wartościowe w porównaniu do innych słodyczy

Lody w porównaniu z innymi słodkościami wyróżniają się niewielką wartością energetyczną i dość wysokimi zaletami odżywczymi. Dla porównania 100 g czekolady znajduje się ponad 500 kcal, 100 g przekładanych wafli to około 540 kcal, 100 g żelek to około 350 kcal. Są więc dobrym pomysłem na deser. Należy w miarę możliwości wystrzegać się dodawania do nich takich produktów takich jak: bita śmietana, czekolada, wafle, syropy, owoce kandyzowane gdyż to one w głównej mierze przyczyniają się do zwiększonej kaloryczności.

5. nie wolno ich podawać dzieciom

Małym dzieciom, a zwłaszcza niemowlętom nie powinno podawać się lodów ze względu na częstą obecność w nich składników alergizujących. Jednym z nich jest białko mleka krowiego. Mimo, że lody zwierają sporą ilość cukru są lepszą opcją deseru niż gotowe ciastka, czy czekoladowe batoniki. Są także lekkostrawne.

6. leczą chore gardło

Dzięki niskiej temperaturze lody przyczyniają się do łagodzenia bólu gardła, zmniejszania opuchlizny oraz przyśpieszają proces regeneracji śluzówki. W niektórych sytuacjach ich jedzenie jest szczególnie zalecane np. po operacjach laryngologicznych. Szczególnie wrażliwe na zimno są paciorkowce.

7. przyczyniają się do tycia

Lody mogą gościć w diecie osób odchudzających się. Jednak tak jak inne słodycze należy spożywać je w ograniczonych ilościach. Mimo, że w porównaniu z innymi słodkościami nie zawierają dużo kalorii, to jednak jest w nich zwykle obecny tłuszcz i spore dawki cukru. Ze względu na niską temperaturę, organizm aby je strawić musi je ogrzać i przez co spala część dostarczonych kalorii. Nie są to jednak tzw. ujemne kalorie, które dostarczamy wraz z wieloma warzywami i owocami.

Autor: Magdalena Wawrzeńczyk, Doradca Medyczny

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Najnowsze artykuły

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search