Rower stacjonarny- pomysł na aktywność fizyczną w niepogodę. Przeczytaj jak zadbać o dobrą kondycję w domu

 w aktywny wypoczynek, Dobra forma

60 minut spokojnej jazdy na rowerze bez większego wysiłku pozwala spalić około 500 kalorii. Systematyczna jazda poprawia kondycję, pozwala zrzucić parę kilogramów i odreagować stres. Jednak gdy pogoda nie dopisuje za oknem, jest zimno lub pada, nie trzeba rezygnować z treningu. Wtedy można przesiąść się na rower stacjonarny.

Rowerek

  1. Atuty jazdy rowerem w domu
  2. Efekty zdrowotne roweru stacjonarnego
  3. Jak efektywnie pedałować

Atuty jazdy rowerem w domu

Największą zaletą roweru stacjonarnego jest to, iż możemy na nim regularnie ćwiczyć niezależnie od pogody i pory roku. Rower stacjonarny jest zazwyczaj wyposażony w licznik kilometrów, ciśnieniomierz lub kalkulator pracy serca, co pozwala być bardziej świadomym podejmowanego wysiłku i efektów, jakie przynosi. W pełni regulowane siodełko i kierownica pozwalają siedzieć w pozycji wyprostowanej, która jest korzystniejsza dla kręgosłupa niż ta na zwykłym jednośladzie. Dodatkowo istnieje szereg rozwiązań pozwalających regulować tempo i obciążenie kół, co pozwala lepiej dostosować trening do naszych potrzeb i możliwości.

Efekty zdrowotne roweru stacjonarnego

Jazda na rowerze sprawia, iż zwiększa się całościowa wydolność płuc, przez co krew jest bardziej dotleniona i lepiej pracuje układ krążenia. Rośnie wytrzymałość i ogólna siła mięśni – nie tylko mięsień trójgłowy łydki i czworogłowy uda, ale też brzucha i ramion. Stajemy się bardziej odporni na zmęczenie, bo organizm przyzwyczaja się do większego wysiłku fizycznego. Zwiększa się też poziom hormonów szczęścia (endorfin), przez co lepiej radzimy sobie w stresowych sytuacjach. Zwiększa się nasze zapotrzebowanie na energię, co pozwala naszemu organizmowi spalać jej zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej. Aby rower rzeczywiście dał taki efekt, przejażdżka musi trwać trochę dłużej niż pół godziny. Dlaczego? Mięśnie zużytkowują dwa rodzaje paliwa: glukozę i kwasy tłuszczowe. W pierwszych minutach jazdy mięśnie korzystają z własnych zapasów glukozy. Jednak już po 30 minutach zużywane są zapasy glukozy z wątroby i zaczyna być spalany tłuszcz.

Jak efektywnie pedałować

Plan opiera się na trzech treningach w tygodniu, rozdzielanych jednym dniem przerwy (regeneracja). Jego założenie opiera się na miksowaniu treningu interwałowego z jednostajnym, którego efektem będzie wzrost naszej wydolności, wytrzymałości oraz utrata zbędnych kilogramów.

Dzień pierwszy (50 minut)

-15-minutowa rozgrzewka w spokojnym tempie.
-2 minuty intensywnej jazdy – staramy się utrzymać 120 RPM (obrotów na minutę).
-4 minuty odpoczynku – w tempie 80 RPM (całą sekwencję powtarzamy 4 razy).
-10 minut spokojnej jazdy – na ochłonięcie.

Dzień drugi (45 minut)

-45 minut stałej jazdy w tempie 90 RPM.

Dzień trzeci (60 minut)

-15-minutowa rozgrzewka w spokojnym tempie.
-5 minuty intensywnej jazdy – staramy się utrzymać 120 RPM.
-5 minuty odpoczynku – w tempie 80 RPM (całą sekwencję powtarzamy 4 razy).
-10 minut spokojnej jazdy – na ochłonięcie.

Ćwiczenia na rowerze stacjonarnym wykonywać może każdy, niezależnie od wieku i stanu zdrowia – trenować mogą nawet osoby po przebytym zawale serca, dla których będzie to forma rehabilitacji. W zależności od tego, jak często ćwiczymy i z jaką intensywnością, możemy uzyskać różne rezultaty. Niektórym wystarczy ogólna poprawa kondycji i wydolności serca i płuc. Dla innych ważne jest spalanie tłuszczu, wzmacnianie mięśni nóg i kształtowanie sylwetki. Dla ludzi systematycznych rower stacjonarny to dobre rozwiązanie, należy jednak pamiętać, że trening w domowych warunkach nie zastąpi w pełni jazdy w plenerze. Niedzielna wycieczka rowerowa z rodziną poza miasto z pewnością przyniesie wszystkim więcej korzyści i przyjemności niż pedałowanie przed telewizorem.

Pamiętaj, że trening to nie wszystko i warto też zadbać o właściwą dietę.  Aby doprowadzić ciało do znakomitej formy skorzystaj ze zdrowej i zbilansowanej diety kierowanej do osób uprawiających sport- Dieta dla aktywnych Gym Break

Autor: Grzegorz Śpiewak

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search