Właściwości owoców – ranking 10 zdrowych i smacznych owoców

 w diety, Dobra forma

Owoce to grupa produktów spożywczych, po które sięgamy bardzo chętnie. Są nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. Zawierają cenne dla organizmu witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Ich właściwości zdrowotne znane są od wieków. Wzmacniają odporność, chronią przed wieloma chorobami oraz poprawiają samopoczucie. Istnieje wiele odmian owoców, występują one niemal na całym świecie. Dzięki rozwojowi transportu są produktami szeroko dostępnymi. Można je spożywać na surowo, ale często także poddaje się je gotowaniu, mrożeniu czy suszeniu. Owoce powinny się znaleźć w diecie każdego zdrowo odżywiającego się człowieka. Należy jednak pamiętać, że zawierają one sporo cukrów prostych, dlatego też zjadanie ich w nadmiarze może przyczynić się do rozwoju nadwagi. Z tego powodu należy unikać ich spożywania w godzinach późno popołudniowych i wieczornych. Po owoce warto sięgać nie tylko latem, gdy jest dostępnych wiele gatunków, ale także w okresie zimowo-wiosennym. Przeczytaj jakie są właściwości owoców i jakie mają wartości.

Ananas

Ananas jest owocem pochodzącym z Ameryki Południowej. Jest bardzo soczysty i ma charakterystyczny słodko-cierpki smak. Polecany jest szczególnie w dietach odchudzających ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz niską wartość energetyczną. 100 g świeżego ananasa to tylko około 50 kcal. Owoc ten zawiera enzym bromelinę, który ułatwia trawienie białek oraz ma działanie przeciwzapalne. Jest także bogatym źródłem witaminy C korzystnie działającej na układ odpornościowy. Ponadto obecne są w nim witaminy z grupy B, witamina A i PP. Ananas zawiera także mangan, wpierający układ nerwowy, kości oraz skórę. Spożywanie tego owocu jest szczególnie zalecane w diecie sportowców, gdyż przyśpiesza gojenie się ran, leczenie urazów i obrzęków. Można go zjadać na surowo, często także poddaje się się go suszeniu lub kandyzowaniu. Jest chętnie wykorzystywany do ciast, deserów oraz do dań obiadowych.

Arbuz

Arbuz zwany inaczej kawonem to owoc z rodziny dyniowatych, który pochodzi z Ameryki Południowej. Składa się głównie z wody. Jest bardzo soczysty, doskonale gasi pragnie. W porównaniu do innych owoców, nie zawiera dużej ilości witamin. Znajduje się w nim głównie witamina A, B i C oraz potas, miedź, magnez, wapń, żelazo, fosfor, sód, miedź, mangan. Arbuz jest niskokaloryczny (około 30 kcal w 100g), ale zawiera sporo cukrów prostych przez co nie jest polecany dla cukrzyków. Bogaty jest w lipoken – czyli substancję o działaniu przeciwutleniającym, pomocną w zapobieganiu nowotworom. W arbuzie znajduje się również cytrulina, której przypisuje się zdolność do rozszerzania naczyń krwionośnych i obniżania ciśnienia tętniczego krwi. Owoc ten wspomaga także regenerację mięśni. Zwykle spożywany jest na surowo, używa się go także do ciast i deserów.

Banany

Banany to byliny, które rosną w ciepłym klimacie. Istnieje wiele gatunków tych owoców. Są one doskonałym źródłem energii, dzięki zawartości 3 rodzajów cukrów: fruktozy, sacharozy i glukozy. To owoce lekkostrawne i nieuczulające. Banany są bogate w błonnik. Zawierają także witaminę C i E. Dzięki zawartości potasu przyczyniają się do obniżania ciśnienia krwi. Są szczególnie polecane dla osób mających problemy z układem pokarmowym, zwłaszcza w czasie biegunek. Wspomagają także układ nerwowy dzięki zawartości magnezu. i witamin z grupy B. Banany przyczyniają się do poprawy nastroju, gdyż w ich składzie znajduje się tryptofan, który jest przekształcany w serotoninę czyli hormon szczęścia. Owoce te nie są zalecane dla diabetyków – dojrzałe mają dużo cukru i wysoki indeks glikemiczny. Średni banan dostarcza organizmowi około 140 kcal.

Brzoskwinie

Brzoskwinia to owoc pestkowy pochodzący z Chin. Jest lekkostrawna i niskokaloryczna – w 100 g zawiera tylko około 40 kcal. Polecana jest w dietach odchudzających, gdyż zawiera dużą ilość błonnika przez co wspiera metabolizm i usprawnia trawienie. Przyśpiesza oczyszczanie organizmu z toksyn. Posiada właściwości alkalizujące przez co sprzyja utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Brzoskwinie są bardzo bogatym źródłem witamin i składników mineralnych tj.: wit. A, z grupy B, C, E, K, oraz magnez, fosfor, kwas foliowy i niacynę. Są rekomendowane dla osób cierpiących na anemię i wegetarian ze względu na obecność żelaza –  przyczyniają się do zwiększonej produkcji krwinek czerwonych.

Czereśnie

Czereśnie pochodzą z Grecji i były znane już w starożytności. Są jednymi z najbardziej  wartościowych owoców. Zawierają witaminę A, z grupy B, C, D, E, kwas foliowy, pantotenowy, fosfor, sód i fitosterole. Im ciemniejsze owoce tym więcej cennych składników się w nich znajduje. Dostarczają niewielkiej ilości kalorii – w 100g około 60 kcal, ale mają dużo cukru. Czereśnie są jednak ciężkostrawne dlatego nie powinno się ich jeść przed snem i na czczo. Ograniczyć ich ilość powinny także kobiety w ciąży i w czasie karmienia piersią. Owoce te mają zdolność do oczyszczania organizmu z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Korzystnie oddziałują na cerę dzięki obecności przeciwutleniaczy zwalczających wolne rodniki. Czereśnie są także doskonałym źródłem jodu potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Spożywanie tych owoców szczególnie poleca się osobom chorującym na artretyzm, gdyż przyczyniają się do zmniejszania poziomu kwasu moczowego we krwi. Zawarty w owocach potas obniża ciśnienie tętnicze krwi.

Gruszki

Gruszki to owoce, które wywodzą się z Azji. W zależności od odmiany mają kwaśny lub słodki smak. Mała gruszka dostarcza organizmowi około 70 kcal i posiada niski indeks glikemiczny. Owoce te są doskonałym źródłem błonnika, poprawiają trawienie i przemianę materii. Zjadane w nadmiarze mogą jednak powodować biegunki. Są źródłem witamin z grupy B, C, K, A  oraz kwasu foliowego, magnezu, fosforu,  manganu i miedzi. Dzięki obecności potasu przyczyniają się do obniżania ciśnienia tętniczego krwi. Zawarty w gruszkach bor poprawia funkcjonowanie mózgu oraz korzystnie oddziałuje na kości. Owoce te mają właściwości moczopędne dlatego polecane są osobom cierpiącym na schorzenia układu moczowego. Rzadko wywołują alergie. Napary z gruszek mają zastosowanie w gorączce i przeziębieniu.

Maliny

Maliny to popularne owoce w Europie i w części Azji. Ich krzewy można spotkać zarówno na działkach, ogrodach jak i w środowisku leśnym. Mają intensywny smak i zapach, co zawdzięczają zawartości licznych olejków eterycznych. Owoce zawierają niewielkie ilości kalorii – 100g około 40 kcal. Bez obaw mogą spożywać je diabetycy ze względu na niski indeks glikemiczny. Bogactwo błonnika sprzyja uczuciu pełności, przez co zalecane są w dietach odchudzających. Maliny zawierają dużą ilość witaminy C, E, z grupy B oraz substancji mineralnych tj.: żelazo, magnez, potas i wapń. Owoce te działają przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie dzięki obecności garbników. Są często stosowane jako środek napotny i przeciwgorączkowy. Zmniejszają napięcie i bóle miesiączkowe. Maliny są często używanym składnikiem do nalewek i syropów. Nie tylko owoce mają wiele właściwości, ale także ich liście.

Porzeczki

Porzeczki to owoce przybierające trzy barwy: białą, czerwoną i czarną. Poszczególne rodzaje różnią się zawartością składników odżywczych, natomiast łączy je obecność rutyny, przyczyniającej się do wzmacniania naczyń krwionośnych. Owoce te są bogate w witaminę C i polifenole. Najwięcej zawierają jej czarne porzeczki. Uważa się, że są one najbardziej wartościowe pod względem zawartości składników odżywczych. Mają one szerokie zastosowanie. Pomagają w schorzeniach górnych dróg oddechowych, reumatyzmie, artretyzmie i niedokrwistości. Czarna porzeczka oprócz witaminy C zawiera także witaminy z grupy B, prowitaminę A, PP, K oraz związki mineralne między innymi: żelazo. miedź, kobalt, mangan, molibden, mangan, chlor, bor. Są także bogatym źródłem flawonoidów hamujących rozwój procesów nowotworowych. Czerwone i białe porzeczki również są bardzo zdrowe, zawierają dużo witaminy C oraz soli mineralnych i kwasów organicznych. Mają właściwości moczopędne i zapobiegają powstawaniu kamieni nerkowych. Czerwone porzeczki to także doskonałe źródło pektyn hamujących wchłanianie cukru. W 100 g owoców znajduje się około 50 kcal i mają niski indeks glikemiczny.

Truskawki

Truskawki to jedne z najbardziej popularnych owoców. Są chętnie spożywane w postaci surowej, ale także jako dodatki do ciast, deserów czy jako składnik przetworów. Przede wszystkim są one bogate w wit. C (mają jej nawet więcej od owoców cytrusowych). Ponadto znajdują się w niej wit. A, E oraz witaminy z grupy B oraz cenne składniki mineralne tj: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk. W 100g truskawek znajduje się około 30 kcal. Posiadają właściwości moczopędne, oczyszczają organizm z toksyn. Przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL. Zawierają cenny składnik – kwas salicylowy zmniejszający trądzik i rozjaśniający cerę. Obniżają także stężenie kwasu moczowego we krwi, który powoduje uszkodzenia stawów. Korzystnie oddziałują na pracę serca. Truskawki mogą uczulać.

Winogrona

Winogrona to jedne z najstarszych i najzdrowszych owoców świata. Są bogatym źródłem polifenoli zwalczających wolne rodniki. Mają szczególnie korzystnie oddziaływanie na układ krwionośny i pracę serca ze względu na dużą ilość potasu. Wpływają na wzrost tzw. dobrego cholesterolu HDL. Wzmacniają działanie układu odpornościowego. Owoce są bogate w witaminę A, B, C, E, K i PP. Znajduje się w nich wiele cennych minerałów, między innymi jod, żelazo, wapń  i magnez. Ponadto zawiera takie cenne substancje jak: kawasy organiczne, pektyny, garbniki i błonnik. Winogrona korzystnie wpływają na procesy przemiany materii i usprawniają procesy odnowy komórkowej. Mają właściwości alkalizujące. Wpływają pozytywnie na skórę – przyśpieszają gojenie się ran, łagodzą przebarwienia i podrażnienia. Zalecane są dla kobiet w wieku menopauzalnym, gdyż znajdujący się w nich bor pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu estrogenów. Owoce te są szczególnie polecane dla rekonwalescentów, osób przemęczonych i anemików. Uważa się, że ciemne winogrona są bardziej wartościowe od jasnych ze względu na obecność w skórce reswatrolu o działaniu przeciwnowotworowym. Ograniczyć ilość winogron w diecie powinny osoby z cukrzycą i nadwagą ze względu na wysoki poziom cukrów i wysoki indeks glikemiczny. 100g owoców dostarcza około 70 kcal.

Spożywasz za mało owoców i warzyw? Brak czasu, zmęczenie powoduje, że nie pamiętasz o przestrzeganiu zasad prawidłowego żywienia? Jeśli chcesz zmienić nawyki żywieniowe skorzystaj z oferty- Dietmap.pl – zdrowa dieta bliżej Ciebie
Sprawdź intuicyjny program do zarządzania zdrową dietą odchudzającą!

Autor: Magdalena Wawrzeńczyk, Doradca Medyczny

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search