Zdrowa dieta w pracy – czy to możliwe?

 w Dobra forma, zdrowe odżywianie

Dla osób dbających o prawidłowe odżywianie, zachowanie zdrowych zasad w pracy często staje się dużym problemem. Poranny pośpiech, natłok obowiązków, stres skłania do złych nawyków żywieniowych, które praktykowane latami mogą przyczyniać się do powstawania różnych problemów zdrowotnych. Warto zapobiegać takim sytuacjom i starać się spożywać odpowiednio zbilansowane posiłki, które pomogą utrzymać koncentrację i energię na cały dzień. Przeczytaj jak powinna być skomponowana zdrowa dieta w pracy.

carrot-1300639_1280

  1. Najczęstsze błędy żywieniowe w pracy
  2. Jak poprawić odżywianie w pracy?

Najczęstsze błędy żywieniowe w pracy

W związku z wykonywaniem obowiązków służbowych często popełniamy następujące błędy:

Pomijanie śniadań

Śniadanie jest pomijanie z różnych powodów. Najczęściej wśród nich wymienia się brak apetytu oraz brak czasu. Tymczasem po nocnym wypoczynku organizm domaga się wartościowego posiłku. Prawidłowo skomponowane śniadanie zapewni dobre samopoczucie i pobudzi do działania. Kawa i słodka przekąska doda energii, ale na krótko i stosunkowo szybko po nich poczujemy głód. Śniadanie powinno być pożywne, ale nie musi być bardzo obfite, zwłaszcza gdy rano nie odczuwamy silnego apetytu. Można również przygotować wartościowy posiłek i zabrać go do pracy.

Za częste pojadanie

Pojadanie jest szczególnie popularnym błędem żywieniowym wśród pracowników biurowych. Siedząc wiele godzin przed komputerem nagminnie sięgamy po różne przekąski. Często są to wysokokaloryczne produkty takie jak: słodycze, orzechy czy produkty solone. Zwykle spożywane są w zbyt dużych ilościach i dostarczają organizmowi łącznie sporo kalorii. Niejednokrotnie nie jesteśmy świadomi jak dużą wartość energetyczną w ciągu dnia mogą dostarczyć przekąski. Nadmierne pojadanie może przyczynić się znacznej mierze do wzdęć, bólów brzucha, problemów trawiennych czy nadwagi. W miarę możliwości należy wystrzegać się tego nawyku oraz sięgać po zdrowe, niskokaloryczne produkty.

Zjadanie niezdrowych produktów

W pracy często zjadamy niezdrowe produkty bogate w tłuszcze i cukry. Chętnie korzystamy z barów szybkiej obsługi, dań typu fast-food. Brak czasu powoduje, że sięgamy po to co nie wymaga wcześniejszego przygotowania i szybko zaspokoi głód. Takie produkty są jednak ubogie w cenne witaminy, minerały i błonnik. Jednak po niezbilansowanym posiłku szybko poczujemy się głodni. Dlatego trzeba starać się przygotowywać posiłki w domu lub wybierać zdrowe, pełnowartościowe dania w bufetach i restauracjach.

Szybkie jedzenie

Wiele osób w pracy nie jest w stanie wygospodarować sobie czasu na zjedzenie posiłku. Często jest on spożywany w pośpiechu, w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Jedząc szybko nie przeżuwasz właściwie pokarmu przez co narażasz organizm na problemy trawienne. Pośpiech sprzyja zjedzeniu nadmiernej ilości pożywienia i gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Warto w czasie posiłku oderwać się od pracy i spożyć go w spokojnej atmosferze.

Rezygnacja z posiłków w pracy

Nadmiar obowiązków w pracy często skłania do rezygnowania z posiłków w czasie wykonywania służbowych obowiązków. Może się wydawać, że przez to ograniczamy ilość kalorii dostarczonych do organizmu. Jest to jednak błędne przekonanie, gdyż zwykle po powrocie do domu nadrabiamy “zaległości”. Rezygnując z posiłku w pracy doprowadzamy do znacznego obniżenia poziomu cukru we krwi, co skutkuje dużym apetytem w godzinach popołudniowych i wieczornych. Ograniczając jedzenie w czasie pracy narażamy się na spadek koncentracji, złe samopoczucie, bóle głowy czy brzucha.

Nadużywanie kawy, herbaty, napojów energetycznych i słodyczy

W pracy często dotkliwym problemem staje się zmęczenie. Aby pobudzić organizm do działania sięgamy po napoje energetyczne, kawę lub słodycze. Te produkty szybko dodają energii, ale na krótko. Bywa, że w czasie pracy wypijamy za dużo płynów bogatych w kofeinę. Często w pracy co chwilę zamieniamy kubek z kawą na herbatę. Tymczasem oba płyny w nadmiarze przyczyniają się do wypłukiwania cennych pierwiastków z organizmu. Chętnie spożywamy również słodkie produkty, które spożywane regularnie w nadmiarze mogą przyczyniać się do otyłości.

Jak poprawić odżywienie w pracy?

  1. Zawsze spożywaj I śniadanie. Jedz je w domu przed wyjściem lub najpóźniej zaraz po przyjściu do pracy. Nie zastępuj śniadania kawą i słodkościami. Staraj się, aby było ono pożywne i urozmaicone ponieważ ma za zadanie zapewnić energię na początek dnia.
  2. Planuj z wyprzedzeniem co masz zamiar zjeść w pracy. Przygotuj wcześniej sałatkę czy naleśniki.
  3. Urozmaicaj sobie menu w pracy. Jeżeli masz możliwość podgrzania posiłku zabieraj ze sobą zupę, zapiekankę czy duszone warzywa. Jeżeli głównie spożywasz kanapki to zmieniaj rodzaje pieczywa oraz dodatki do niego.
  4. Staraj się spożywać regularnie posiłki, najlepiej co 3-4 godziny o stałych porach. Jeden posiłek w ciągu 8- godzinnego dnia pracy to zdecydowanie za mało.
  5. -Zdecyduj, czy obiad spożywasz w pracy czy po powrocie do domu. Unikaj “podwójnych” obiadów. Jeśli zjadasz go w domu, to staraj się w pracy zjeść mniej kaloryczny posiłek.
  6. Postaraj się zrezygnować z nieustannego pojadania np. w czasie pracy z komputerem czy prowadzenia samochodu. Podczas takich czynności trudno jest kontrolować jakość i ilość spożywanych produktów. Jeśli nie jesteś w stanie ustrzec się przed ciągłym chrupaniem, zamień dotychczasowe przekąski na płatki zbożowe, owoce lub warzywa. Przygotuj ich niewielkie porcje. Jeśli odczuwasz spadek energii, a jeszcze nie pora na posiłek napij się, oderwij na chwilę od pracy i wykonaj np. kilka głębokich oddechów, skłony itp.
  7. Jeśli lubisz jeść poza miejscem pracy unikaj budek z fast foodami, a wybieraj lokale, gdzie przeważają zdrowe posiłki np. sałatki czy zupy.
  8. Ograniczaj ilość wypijanej kawy lub herbaty do maksymalnie 2 szklanek dziennie. Te dwa płyny wypłukują z organizmu cenne składniki. Jeśli uwielbiasz pić herbatę w pracy, zamień zwykłą na owocową lub zieloną. Wspomagają koncentrację i pobudzają nie gorzej niż czarna, mocna herbata. Warto postawić na wodę, soki owocowe i warzywne.
  9. Podczas posiłku staraj się całkowicie oderwać od pracy i skoncentruj się wyłącznie na jedzeniu. Pamiętaj, aby jeść spokojnie, dokładnie przeżuwając każdy kęs.
  10. Zawsze staraj się mieć w pracy dodatkowe, zdrowe przekąski np. pieczywo chrupkie, wafle ryżowe, rodzynki, jogurty, pestki słonecznika itp. Przydadzą się na pewno gdy niespodziewanie będziesz musiała dłużej zostać w pracy lub będą stanowić dodatki do posiłków.
  11. Staraj się zawsze jeść w pracy, nawet pomimo natłoku zajęć wygospodaruj czas na posiłek. Nadrabianie całego dnia, po przyjściu do domu jest bardzo niezdrowe i sprzyja tyciu.
  12. Nawet jeżeli pracujesz w systemie zmianowym staraj się spożywać posiłki o podobnych porach zachowując właściwe przerwy pomiędzy nimi.
  13. Pracując w porze nocnej także nie wolno zapominać o posiłku. Powinien być lekkostrawny, bogaty w białko, z ograniczoną ilością węglowodanów.

Spożywasz za mało owoców i warzyw? Brak czasu, zmęczenie powoduje, że nie pamiętasz o przestrzeganiu zasad prawidłowego żywienia? Jeśli chcesz zmienić nawyki żywieniowe skorzystaj z oferty-Zbilansowana dieta Dietmap
Nowoczesna dieta online, dzięki której schudniesz zdrowo i smacznie!

Autor: Magdalena Wawrzeńczyk, Doradca Medyczny

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Najnowsze artykuły

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search