Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa! Poznaj 7 kroków jak je wyrobić

 w Dobra forma, zdrowe odżywianie

Wszyscy doskonale wiemy, jak trudno jest trzymać się niektórych postanowień, zwłaszcza tych związanych z poprawą naszego odżywiania. Przedstawiamy 7 sposobów, których stosowanie pozwoli nam wyrobić w sobie zdrowe nawyki żywieniowe.

Produkty

  1. Jedz regularnie i trać kilogramy
  2. Porcjuj posiłki
  3. Zacznij czytać etykiety
  4. Więcej oleju w głowie
  5. Zastąp przekąski zdrowymi produktami
  6. Zamień szare posiłki na kolorowe
  7. Nie jedz przed snem

Jedz regularnie i trać kilogramy

Nie opuszczaj posiłków (zwłaszcza śniadań). Niesystematyczne jedzenie i towarzyszące mu poczucie głodu sprawia, iż nasz organizm przełącza się na tryb magazynowania i zaczyna gromadzić tłuszcze, zamiast je spalać. Codzienne odżywanie w wyznaczonych godzinach nakręca nasz metabolizm oraz pozwala nabrać potrzebnej energii. Dodatkowo jedząc regularnie, zrzucimy nawet do 5 kg w ciągu roku! Dlatego zacznij planować swój dzień i w miarę możliwości dostosuj go do swoich posiłków.

Porcjuj posiłki

Główną zasadą zdrowego odżywiania jest spożywanie mniej-więcej 5 posiłków dziennie. Zamiast obfitego śniadania i obiadu powinniśmy jeść więcej dań i nakładać sobie mniejsze porcje. Nie objadajmy się do pełna tylko tak, aby zaspokoić pierwszy głód. Tak planujmy dzień, aby przerwy między kolejnymi posiłkami wynosiły ok. 3-4 godziny. Przygotowując jedzenie, dbajmy, aby na talerzu było jak najwięcej warzyw. Na przekąski najlepsze są owoce, lekkie sałatki z grillowanym mięsem lub produkty mleczne (porcja zdrowego białka zapewni nam uczucie sytości).

Zacznij czytać etykiety

Warto w czasie zakupów poświęcić trochę czasu na zapoznanie się etykietami wybranych produktów. Pozwoli to uzyskać wiele ważnych informacji o składzie i jakości produktów, które mamy zamiar spożyć. Pierwsze co powinno zwrócić uwagę i alarmować, to długa lista składników. Im jest ich więcej, tym gorzej – szczególnie należy uważać na syrop fruktozo-glukozowy, który jest zabójczy dla naszej równowagi insulinowej i prowadzi do tycia. Skupmy się również na zawartość soli, cukru i słodzików – im mniej, tym lepiej. Wybór bogatych w składniki odżywcze i makroelementy produktów wpłynie na poprawę naszego samopoczucia i oczyszczenie organizmu z nadmiaru sodu i cukrów.

Więcej oleju w głowie

Nie wszystkich tłuszczy należy unikać. Dobrze, gdy w naszej diecie zamienimy niezdrowe oleje pochodzenia zwierzęcego na tłuszcze nienasycone bogate w kwasy omega-3 i omega-6. Ich głównymi źródłami są: ryby, tofu, orzechy, oleje roślinne (lniany, oliwa z oliwek), awokado. Nawet gdy chcemy zrzucić parę kilogramów, nie możemy zapominać o tych tłuszcza w naszej diecie. Dodatkowo zdrowe oleje pozytywnie wpłyną na naszą pamięć i odporność.

Zastąp przekąski zdrowymi produktami

Jesteśmy przyzwyczajeni do żywności bogatej w sól, cukier i tłuszcze. Paluszki, chipsy i ciasteczka są naszymi ulubionymi przekąskami, lecz niestety ich regularne podjadanie ma fatalne skutki dla naszego zdrowia. Warto jest „przekwalifikować” nasze kubki smakowe i docenić bardziej subtelne smaki nieprzetworzonego jedzenia. Naturalna słodycz pomarańczy lub jabłka doskonale może zastąpić batoniki czekoladowe, lub ciastka a chrupanie świeżych warzyw jest alternatywą do chipsów i krakersów.

Zamień szare posiłki na kolorowe

Im więcej barw na talerzu, tym lepiej. Składniki odżywcze, które wpływają na wygląd owoców i warzyw, reprezentują różne makro i mikroelementy ważne dla naszego organizmu. Dzięki temu masz pewność, że twój posiłek jest urozmaicony. Monotonna dieta, w której dominuje jeden składnik, może doprowadzić do niedoborów żywieniowych. Dlatego przygotowując śniadania, obiady lub kolacje zadbaj o to, by na talerzu znalazła się porcja zdrowego białka, kasza lub brązowy ryż oraz duże ilości świeżych, gotowanych na parze lub grillowanych warzyw. Zielona sałata, czerwone pomidory, żółta papryka, pomarańczowa marchewka, czarna fasola – niech będzie zdrowo i różnorodnie.

Nie jedz przed snem

Jednym z najprostszych sposobów utratę zbędnych kilogramów, jest unikanie jedzenia czegokolwiek bezpośrednio przed snem. Obecnie dietetycy zalecają, aby ostatni posiłek miał miejsce nie później niż na 3 godz. przed położeniem się spać. To dlatego, że w nocy znacznie zwalnia metabolizm i organizm trawi wolniej, a to, czego nie zdoła strawić, odkłada w postaci dodatkowych kilogramów. Nie bez znaczenia ma też to, co zjemy na ostatni posiłek. Zaleca się unikanie potraw ciężkostrawnych, tłustych i bogatych w węglowodany. Kolacje powinny być lekkie. A jeśli już ktoś nie może się opanować i chciałby jeszcze coś przed snem przekąsić, to niech to będzie produkt białkowy, np. plasterek chudej wędliny czy mała porcja białego sera.

Autor: Grzegorz Śpiewak

Zachęcamy również do zadawania pytań i komentowania na forum.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz

Start typing and press Enter to search